Tutaj zyskasz konkretną wiedzę na temat:
czynności notarialnych, zmian i nowości w prawie, porad oraz najczęstsze pytania odpowiedzi w kwestiach notarialnych.
W prosty sposób wyjaśnimy Ci wszystko, co dotyczy czynności wykonywanych przez notariusza.
O to najcześciej pytają klienci krakowskiej kancelarii notarialnej Walo&Sosno.
Koszty notarialne ponosi zwykle osoba kupująca mieszkanie w przypadku nieruchomości lokalowej na rynku wtórnym, jak i pierwotnym.
Podobnie jest w przypadku zakupu działki czy domu.
W przypadku umowy darowizny jest to kwestia umowna. Prawo jasno nie reguluje, kto ma opłacić taksę notariusza.
Wartość taksy, jaką naliczy notariusz, jest zależna od sporządzanego dokumentu, a także wartości transakcji. Dlatego zależy ceny sprzedaży konkretnego mieszkania. Maksymalne stawki taksy notariusza określone są odgórnie na mocy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości RP. Rozporządzenie to ustala maksymalne kwoty, jakie może przyjąć notariusz, gdzie ustalone są widełki na podstawie wartości nabywanej nieruchomości. Zobacz też tutaj:
https://notariuszkrakowski.pl/cennik/
Dodatkowo kupujący opłaca także stałe opłaty notarialne, które jednak nie wchodzą w skład wynagrodzenia urzędnika i w przypadku kupna mieszkania w 2023 te kwoty są stałe i wynoszą kolejno:
Koszty notarialne ponosi zwykle osoba kupująca mieszkanie w przypadku nieruchomości lokalowej na rynku pierwotnym.
Podobnie jest w przypadku zakupu domu.
Wartość taksy, jaką naliczy notariusz, jest zależna od sporządzanego dokumentu, a także wartości transakcji. Dlatego zależy ceny sprzedaży konkretnego mieszkania. Maksymalne stawki taksy notariusza określone są odgórnie na mocy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości RP. Rozporządzenie to ustala maksymalne kwoty, jakie może przyjąć notariusz, gdzie ustalone są widełki na podstawie wartości nabywanej nieruchomości. Zobacz też tutaj:
https://notariuszkrakowski.pl/cennik/
Dodatkowo kupujący opłaca także stałe opłaty notarialne, które jednak nie wchodzą w skład wynagrodzenia urzędnika i w przypadku kupna mieszkania w 2023 te kwoty są stałe i wynoszą kolejno:
Testament przechowujemy co najmniej 10 lat od daty jego sporządzenia. Każda z zainteresowanych stron ma do niego dostęp. Po tym czasie jest archiwizowany w Księgach Wieczystych Sądu Rejonowego.
Testament (wypis) udostępniamy wyłącznie wszystkim spadkobiercom zmarłego lub upoważnionym osobom. Jeśli dana osoba nie jest pewna czy zmarły sporządził testament, może to sprawdzić w systemie NORT – Notarialnym Rejestrze Testamentów. Tutaj znajduje się spis zarówno testamentów spisanych samodzielnie, jak i tych sporządzonych u notariusza.
Informację o śmierci otrzymujemy od krewnych zmarłego. Notariusz otwiera testament tylko na postawie dokumentu – aktu zgonu testatora. Dokument ten dostarcza zwykle spadkobierca zmarłego.
Do ustalenia kręgu osób dziedziczących nie jest wymagany sąd – wystarczy stwierdzenie nabycia spadku u notariusza. Notariusz spisuje protokół dziedziczenia w obecności wszystkich zainteresowanych osób, do których należą: spadkobiercy ustawowi, spadkobiercy testamentowi i osoby, na które spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne. Warto wiedzieć, że notariusz nie powiadamia osób zapisanych w testamencie ani nie informuje ich o miejscu i czasie jego otwarcia.
Otwarcie testamentu zmarłego może nastąpić jedynie wtedy, kiedy jedna z osób zainteresowanych sprawą dostarczy do notariusza akt zgonu testatora. Tylko na podstawie dokumentu jasno oświadczającego o śmierci spadkodawcy można otworzyć jego testament.
W przypadku aktów, na mocy których dane osoby nabywają prawa do nieruchomości, spadku itp. notariusz ma obowiązek przekazać dokumenty, na mocy których mogło powstać na osobach obdarowanych zobowiązanie podatkowe objęte ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Osoba obdarowana może być zwolniona z podatku np. w przypadku, gdy wartość przekazanej darowizny nie przekracza 9637 zł lub gdy przedmiot darowizny przekracza tę wartość, ale fakt jej przekazania zostanie zgłoszony do urzędu skarbowego. W tym przypadku to na notariuszu spoczywa odpowiedzialność za poinformowanie właściwego urzędu skarbowego o sporządzeniu danego dokumentu i nabycia przez osoby zainteresowane wspomnianej darowizny. Notariusz ma obowiązek poinformować urząd skarbowy o nabyciu spadku czy darowizny przez daną osobę.
Akt poświadczenia dziedziczenia spisywany jest na mocy odczytanego testamentu osoby zmarłej lub na podstawie zasad dziedziczenia określonych ustawowo. Określa on spadkobierców konkretnego spadkodawcy, ich procentowy udział w spadku, a także osoby, które spadkodawca wskazał w zapisach windykacyjnych. Akt ten jest sporządzany przez notariusza.
Akt poświadczenia dziedziczenia zawiera dane takie jak: data i miejsce sporządzenia dokumentu, dane notariusza i siedziby kancelarii, w której akt został sporządzony, dane spadkodawcy, informacje na temat jego zgonu, wskazanie spadkobierców, tytuł powołania do spadku, powołanie protokołu otwarcia i odczytania testamentu, podpis notariusza, informacje o rejestracji zgodnie z art. 95i.
Akt może być wysłany do wskazanych instytucji, w tym: sądu, prokuratury i urzędu skarbowego.
Odmowa sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia może nastąpić:
Notariusz może również odmówić sporządzenia omawianego aktu, jeśli stwierdzi, że w trakcie przygotowania protokołu dziedziczenia nie były obecne wszystkie osoby, które mogłyby być spadkobiercami testatora. Podobnie z odmową spotkamy się, jeśli istnieją jeszcze inne testamenty, które jeszcze nie są otwarte lub ogłoszone.
Pierwszym krokiem jest przedstawie dokumentu tożsamości potwierdzającego dane osobowe. Następnie notariusz stwierdza zgodność podpisu (dokonanego w jego obecności). Osoba może też poświadczyć, że złożony przez nią wcześniej podpis, a aktualnie przedstawiony przez notariusza jest jego autentycznym podpisem.
Notariusz ma także obowiązek sprawdzić wzór podpisu pozostawionego przez daną osobę np. na podstawie tego znajdującego się we wcześniej wystawionych dokumentach np. dowolnym akcie notarialnym czy paszporcie. Notariusz nie ma natomiast obowiązku sprawdzenia zgodności z prawem podpisu znajdującego się na danym dokumencie.
Notariusz jako urzędnik państwowy, ma za zadanie sporządzenie dokumentów mających wartość prawną. Dlatego odpowiada za treść sporządzanej umowy, a także jej następujące skutki. Bierze ona czynny udział w procesie jego formułowania.
Akt notarialny to dokument o znaczeniu urzędowym, który jest sporządzany przez notariusza. Spisuje się go, aby potwierdzić dokonanie – podpisanie i wejście w życie określonych czynności prawnych, które może zatwierdzić obecny przy tym notariusz. Akt notarialny powstaje wtedy, gdy wymagają tego przepisy prawa lub obie strony np. darczyńca i obdarowywany stwierdzają, że pragną sporządzić tego typu dokument.
Notariusz po podpisaniu dokumentu przez obie strony i potwierdzeniu autentyczności podpisów w jego obecności wręcza osobom zainteresowanym wypisy powstałego aktu. Oryginalny sporządzony dokument ma obowiązek przechowywać w swojej kancelarii przez 10 lat. Po upłynięciu tego czasu przekazuje akt notarialny do Wydziału Ksiąg Wieczystych właściwego Sądu Rejonowego.
Rozdzielność majątkową ustala się zwykle jeszcze przed zawarciem związku małżeńskiego, zarówno cywilnego jak i konkordatowego. Nie ma jednak żadnych przeszkód do sporządzenia aktu rozdzielności majątkowej także po zawarciu małżeństwa. Rozdzielność majątkowa to inaczej umowa w formie dokumentu sporządzona przed notariuszem, w której znajdują się zapisy stanowiące prawo do posiadania i dysponowania odrębnym majątkiem przez każdego z małżonków.
Wypis aktu notarialnego obejmującego umowę majątkową małżeńską nie jest wysyłany przez notariusza do żadnego urzędu.
Notariusz ma obowiązek przechowywać przygotowane przez siebie dokumenty przez 10 lat od daty ich sporządzenia. W tym czasie są one dostępne do wglądu czy wydania odpisu dla osób związanych z zapisami sporządzonego dokumentu lub do wglądu odpowiednich instytucji. Po dekadzie dokumenty są przekazywane do właściwej instytucji np. wydziału ksiąg wieczystych.
Odmówienie przeprowadzenia czynności prawnych jest możliwa. Na mocy art. 80 par. 2 Ustawy o notariacie z 14 lutego 1991 roku notariusz może odmówić dokonania określonej czynności. Może się tak zdarzyć w przypadku, jeśli dokonanie czynności byłoby niezgodne z prawem, mogłoby godzić w interesy zgłaszających się do notariusza osób, jeśli w jego mniemaniu zachodzi podejrzenie matactwa lub gdy jego postępowanie miałoby godzić w interesy jakichkolwiek osób.
Notariusz może odmówić sporządzenia aktu notarialnego, jeśli jego działania mogłyby być niezgodne z prawem lub gdy ma wątpliwości co do tożsamości osób, które stawiły się w kancelarii notarialnej albo gdy sporządzenie dokumentu godzi w osobisty interes stron.
Notariusz nie może więc działać wbrew prawu czy interesom stawiających się u niego osób. W przypadku takich okoliczności może odmówić dokonania czynności.
Umowy sprzedaży
Umowy darowizny
Sporządzanie aktów poświadczenia dziedziczenia
Umowy zamiany
Umowy przedwstępne
Umowy dożywocia
Ustanowienie odrębnej własności lokali
Umowy przedwstępne
Umowy deweloperskie
Umowa ustanowienia odrębnej własności
Umowy majątkowe małżeńskie
Poświadczenia podpisów
Pełnomocnictwo notarialne
Służebność
Umowa rozdzielności majątkowej
Umowa podziału majątku wspólnego
Zniesienia współwłasności
Akt ustanowienia hipoteki
Akt poddania się egzekucji
Oświadczenie o zrzeczeniu się hipoteki
Akt ustanowienia hipoteki
Akt poddania się egzekucji
Oświadczenie o zrzeczeniu się hipoteki
Akt ustanowienia fundacji
Zgromadzenia wspólników Zebrania walnych Oświadczenia o przystąpieniu do spółki
Oświadczenia o objęciu udziałów
Prowadzenie rejestru prostej spółki akcyjnej
Protokoły zgromadzeń wspólników
Umowa spółki
Umowa sprzedaży udziałów, akcji, praw i obowiązków
Umowa darowizny udziałów, akcji, praw i obowiązków
ul. Westerplatte 2/4
31-033 Kraków
Tel: 518-101-221
Tel: 576-101-223
Tel: 12 307-02-35
Email: notariusz@walososno.pl